بخوانید

قدیمی ترین سرود ملی ایران

قدیمی ترین سرود ملی ایران را می توانید در خوزستان خبر مطالعه کنید.این متن ها به نقل از ویکی پدیا و سایت های داخلی هستند.در صورت اشتباه در بخش نظرات با ذکر منبع اعلام کنید تا بروز کنی.خوزستان خبر صحت یا عدم صحت این مطالب را تایید نمی کند.

 

سرود جمهوری اسلامی، سرود رسمی دولت جمهوری اسلامی است که در مراسم رسمی، یادبودهای جمهوری اسلامی، مسابقات ورزشی و دیگر مناسبت‌های جمهوری اسلامی اجرا یا پخش می‌شود. سرود جمهوری اسلامی دارای دو بخش دکلمه و موسیقی است.

 

شعر سرود جمهوری اسلامی ایران که مدت زمان اجرای آن ۵۹ ثانیه است:

سَر زَد از اُفُق
مِهرِ خاوران
فروغِ دیدهٔ حق باوران
بهمن فَرِّ ایمانِ ماست
پیامت ای امام
«استقلال، آزادی»
نقشِ جانِ ماست
شهیدان پیچیده در گوش زمانْ، فریادتان
پاینده مانی و جاودان
جمهوری اسلامی ایران

شاعر این سرود، ساعد باقری است آهنگ آن نیز توسط حسن ریاحی ساخته شده‌است.

به دلیل برخی شباهت‌های موسیقایی شائبه‌هایی مبنی بر اینکه این سرود از روی سرود ملی کره جنوبی کپی شده‌است در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت اما آهنگساز اثر در مصاحبه‌ای با سایت موسیقی ما این ادعا را رد کرده‌است.

 

 

قدیمی ترین سرود ملی ایران ساخته شد که رضاشاه قصد سفر به ترکیه را کرد.محمود پورشالچی در کتاب “قزاق” در این باره نوشته است: سفر رضا شاه به ترکیه جنبه عملی گرفت. وزارت امور خارجه سرگرم تهیه برنامه شد و بدین منظور در مقام اطلاع از برنامه‌ای که ترکیه اجرا خواهد کرد، برآمد.معلوم شد که ترک‌ها در مراسم رسمی سرود ملی خود را می‌خوانند ولی ایران ظاهراً سرودی نداشت. رضا شاه دستور داد به انجمن ادبی ایران تکلیف کنند سرود ملی تهیه شود. موضوع در انجمن مطرح شد ولی اعضا نمی‌دانستند که چگونه سرود ملی تهیه نمایند. ابتدا تصمیم گرفتند که سرودهای سایر ممالک را گوش دهند تا معلوم شود سرود ملی چیست و متضمن چه مطالبی است. سپس شعرهایی بسرایند و با آهنگ بیامیزند.در جلسه انجمن قرار شد شاهزاده افسر و مین باشیان (غلامرضاخان سالار معزز) با هم سرود را بسازند؛ بدین ترتیب که شاهزاده افسر شعر آن را تهیه کند و آهنگ آن را مین باشیان. به زودی سرود شاهنشاهی آماده شد و به دربار تقدیم گردید.رضاشاه پس از شنیدن شعر و آهنگ دو جای آن را اصلاح کرد. یکی اینکه گفته شده بود:”از اجنبی جان می‌ستانیم” که رضاشاه گفت: از دشمنان جان می‌ستانیم. دیگر کلمه شهنشه بود که گفته شده بود “شهنشه زنده بادا ” که رضاشاه تغییر داد به “شاهنشه ما زنده بادا.”بدین ترتیب نخستین سرود ملی ایران تهیه شد.

بودیم و هستیم پیرو حق
جز حق هرگز نخواهیم از جهان
با شه‌پرستی مملکت را
داریم از دست دشمن در امان
ما پیرو کردار نیکیم
روشندل از پندار نیکیم
رخشنده از گفتار نیکیم
شد زین فضایل بلندآوازه ایران

منبع: محمود پورشالچی، قزاق، 8-567/خبرآنلاین

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها