اخبار ورزشی خوزستان

«پسادربی» آبی در آبادان؛ مهمان قدر و میزبان نزار

«پسادربی» آبی در آبادان؛ مهمان قدر و میزبان نزار

پایگاه خبری فوتبالی- استقلال بعد از تساوی در دربی و از دست دادن پله دوم، حالا در هفته سیزدهم راهی آبادان شده تا با صنعت نفت دیدار کند. 

به گزارش خوزستان خبر به نقل از فوتبالی، رقیبی که روزگار سختی را برای استقلال در ابتدای رویارویی‌های لیگ برتری دو تیم ساخته بود ولی چند فصلی می‌شود که به ندرت، آبی‌ها را به دردسر انداخته است.

* تعویض تاریخ

صنعت نفت تا چند فصل قبل، گربه استقلال بود و یکی از معدود تیمهایی که در تاریخ لیگ برتر، بردهایش برابر آبی‌ها بیشتر از شکست‌هایش بود. ولی حضورهای متناوب فراز کمالوند، فیروز کریمی و علیرضا منصوریان روی نیمکت آبادانی‌ها، به طور کل این سنگینی کفه ترازو را از بین برد. نتیجه هم این شده که استقلال در هیچکدام از 10 بازی آخرش با صنعت نفت، شکست نخورده است. آخرین مرتبه‌ای که استقلال برابر صنعت نفت شکست خورد، مربوط است به بازی افتتاحیه لیگ 17 که آبادانی‌ها با پنالتی کرار، رنگ برد را دیدند.

* رکوردهای منفی میزبان

صنعت نفت تنها تیم این فصل است که هنوز رنگ برد را در بازیهای خانگی ندیده است. آنها در آبادان، 2 مساوی و 3 شکست دارند و با این عملکرد، ضعیف‌ترین میزبان فصل هستند. صنعت نفت در فاز هجومی هم با مشکل جدی روبروست. آنها 7 گل در این فصل زده‌اند که باعث شده عنوان ضعیف‌ترین خط حمله هم نصیب‌شان شود. صنعت نفت تنها در یکی از 9 بازی خانگی آخر لیگ برتری‌اش، برنده شده که آنهم در هفته پایانی فصل قبل برابر هوادار بوده که با رای انضباطی رقم خورد چون اصلا بازی‌ای، انجام نشد. 

* تاریخچه

 استقلال و صنعت نفت تنها در 11 دوره لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند. در این 22 بازی، استقلال صاحب 12 برد شده، 7 بازی را صنعت نفت برده و در 3 مصاف هم نتیجه تساوی رقم خورده است. در آبادان، چنین معادله‌ای در رویارویی‌های لیگ برتری دو تیم ثبت شده: 4 برد برای صنعت نفت، 5 برد برای استقلال و 2 مساوی.

* رقیب خوب

صنعت نفت در این چند فصل اخیر، تبدیل به رقیب موردعلاقه استقلال شده است. آبی‌ها در 11 مصاف آخر با صنعت نفت تنها 3 بار دروازه‌شان باز شده و البته هیچ تیمی به اندازه استقلال، دروازه صنعت نفت را در تاریخ لیگ برتر، باز نکرده است: 39 بار. استقلال در هیچکدام از 10 بازی آخرش با صنعت نفت، شکست نخورده است.

*بازی و ریاضی استقلال

روند 5 رویارویی آخر استقلال و صنعت نفت، یک دور ریاضی جالب را نشان می‌دهد: برد با کلین‌شیت استقلال، مساوی، برد با کلین‌شیت استقلال، مساوی، برد با کلین‌شیت استقلال و حالا نوبت به بازی امروز رسیده است. روند کلین‌شیت‌های تیم ساپینتو هم بر مبنای الگویی جالب، حرکت می‌کند: 3 کلین‌شیت برابر مس، نفت و پیکان، 3 بازی بدون کلین‌شیت برابر نساجی، گل‌گهر و فولاد، 3 کلین‌شیت مجدد برابر ذوب‌آهن، آلومینیوم و هوادار و گویا روند بدون کلین‌شیت دوباره که از دربی در هفته قبل شروع شد.

* بازی و ریاضی صنعت نفت

صنعت نفت هم روند جالب و الگویی ریاضی‌وار در برخی المان‌ها دارد. روند گلزنی آنها چنین بوده است: زده، زده، نزده، نزده، زده، زده و حالا بازی امروز برابر استقلال. 4 بازی خانگی اخیر صنعت نفت هم چنین دسته‌بندی شده است: باخت، مساوی، باخت، مساوی و حالا دوباره بازی امروز.

* قدرت استقلال

استقلال در تمام تاریخ لیگ برتر، قدرتمندترین مهمان بوده و هنوز هم هست. آنها در هیچکدام از 24 مهمانی آخرشان، شکست نخورده‌اند. آخرین باخت آبی‌ها در یک بازی بیرون از خانه، مربوط است به شکست برابر گل‌گهر در لیگ بیستم. استقلال در این فصل تنها یکی از بازیهای بیرون از خانه‌اش را نبرده: نفت مسجدسلیمان و با 4 برد و یک مساوی، یکی از 4 مهمان بدون شکست فصل است. آنها هر 3 مهمانی آخرشان را با حداقل اختلاف برده و در 2 تای آخر، کلین‌شیت هم کرده‌اند.

* … و این چند نکته

استقلال در تمام 43 بازی اخیرش تنها 2 بار در لیگ برتر شکست خورده که هر 2 بازی برابر سپاهان و در ورزشگاه آزادی بوده است. 

در دو رویارویی قبلی استقلال و تابارس، تعادل برقرار است. سپاهان و تابارس، بازی رفت لیگ پنجم را در فولادشهر با یک گل و روی هنرنمایی مهدی رحمتی برد. استقلال اما در بازی برگشت، انتقام گرفت و دو یک سپاهان تابارس را شکست داد.

صنعت نفت با پیروزی برابر استقلال، تعداد بردهایش در تاریخ لیگ برتر را به عدد 100 خواهد رساند.

ساپینتو در تنها مصافش با یک مربی خارجی روی نیمکت استقلال برابر سپاهان قرار گرفت و به مورایس باخت. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی