اخبار ورزشی خوزستان

گزارش ویژه/ ده نکته از فولاد – پرسپولیس در اهواز: فقط بردن مهم است و بس!

گزارش ویژه/ ده نکته از فولاد – پرسپولیس در اهواز: فقط بردن مهم است و بس!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: اول ماجرا بهتر است یک سوال از برگزار کنندگان لیگ بپرسیم. چرا باید هفت بازی از هفته هفدهم با تماشاگر برگزار شود ولی فقط بازی فولاد – پرسپولیس بدون تماشاگر باشد؟ آیا شورای تأمین مجوز نداده یا پای خواست فولادیها در میان است؟  کاش شورای تأمین اهواز در این باره شفاف سازی کند. پرسپولیسی ها که قاطعانه می گویند بی تماشاگر بودن بازی، تقاضای فولادی ها بوده است!

دو: فولاد همانگونه بود که انتظار داشتیم. ارائه بازی بسته و تجمع در زمین خودی و استفاده از کانالهای کناری پشت سر مدافعان پرسپولیس یعنی نعمتی و اسماعیلی فرد. به لحظه گل دقت کنید ، ارسال تیز احسان پهلوان به فضای پشت سر علی نعمتی و ضربه استثنایی روبرتو تورس که بیرانوند را به مانکن تبدیل کرد. تورس کاملا اروپایی گل زد و سبک بازی اش آنقدر با سطح فوتبال ایران فرق داشت که در اولین بازی اش به چشم آمد. درست مثل آلوز در تراکتور که حالا با 10 پاس گل، چشمها را خیره کرده است.

سه: یحیی گل محمدی استاد استفاده از کناره ها در زمان حمله است. او‌ با توجه به ابزاری که در اختیار دارد بیشترین ضربه را به تیمهایی می زند که به پرسپولیس فضا می دهند. نکونام با علم به این موضوع به تورس و پهلوان مأموریت داده بود تا کاملا برگردند و به شیری و آقایی کمک کنند تا برتری عددی در کناره ها با فولاد باشد و در این راه موفق هم بود. او به همین دلیل تا زمانی که کنار زمین بود بالا و پایین می پرید و حرص و جوش می خورد تا پرسپولیس از کناره ها حمله نکند. پس از اینکه نکونام اخراج شد و به خصوص در ده دقیقه آخر، راه نفوذ از کناره برای پرسپولیس باز شد و اگر این تیم خوش شانس بود، می توانست دو سه گل به فولاد بزند و دست پر هم به تهران برگردد اما کریستوفر کنت، عالی عمل کرد و قرمزها را ناکام گذاشت.

چهار: راستش را بخواهید، مدل بازی فولاد نکونام مناسب تک بازیها و تورنمنتهای کوتاه مثل جام حذفی است. اینکه می بینید فولاد در آسیا جزو تیمهای صعود کرده است به خاطر سبک بازی این تیم است که اگر به درستی اجرا شود در آنجا جواب می دهد. اما این روش هرگز به درد لیگ که تورنمنتی فرسایشی و چند ماهه است نمی خورد. چرا که آنجا با تیمهایی مواجه می شوید که ممکن است از شما ضعیف تر باشند و آنها هم همین روش را مقابلتان پیاده می کنند و شما پلن B ندارید. البته این مورد را قبلا هم نوشته بودیم اما باز هم اینجا تکرارش می کنیم تا شما کاربران با سبک بازی تیم نکونام بیشتر آشنا شوید.

پنج: در اواخر نیمه اول شیخ دیاباته به جای نعمتی به زمین رفت تا وحید امیری به دفاع چپ برود و شیخ به خط حمله. جنس بازی شیخ بستگی زیادی به بازیکنان کناری اش دارد. او معمولا به خاطر فیزیکش عادت دارد توپ را بگیرد تا مکملهایش از چرخشهایش استفاده کنند. به نظر می رسد شیخ هنوز در پرسپولیس جا نیافتاده و بازیکنان بغل دستی اش هم با او‌ هماهنگ نیستند. علاوه بر همه اینها عصبانیت یحیی از نعمتی به خاطر صحنه تک گل بازی محسوس بود و البته کمتر کسی باور می کرد گل محمدی چنین تعویضی انجام دهد. شیخ که انگار ترس از مصدومیت برایش به یک کابوس تبدیل شده است، اصلا با شیخ دوران استقلال فرق دارد. او به شدت چاق هم شده و اضافه وزنش هم توی ذوق می زند.

شش: کماکان وی ای آر بزرگترین معضل لیگ ایران است و هفته ای نیست که صحنه های داوری جنجال درست نکند. همین می شود که با هر سوت داور همه به سمتش هجوم می برند، موعود بنیادی فر همین که سالم است باید خدایش را شاکر باشد. البته درباره بنیادی فر این را هم باید گفت که خیلی در پنالتی گرفتن سخت گیر است. پرسپولیسی ها حتما آن دربی که بنیادی فر، خطای مدافع پرسپولیس روی رودی ژستد را پنالتی نگرفت به یاد دارند. البته درباره پنالتی نگرفتن های موعود بنیادی فر، می توان مثالهای دیگری زد که اینجا جایش نیست ولی در کل صحنه داخل محوطه جریمه وی ای آری بود و باید از چند دوربین و زاویه چک می شد تا پنالتی بودن یا نبودنش مشخص می شد.

هفت: برگردیم به آقای تورس تازه وارد. روبرتو تورس در اولین بازی خود در لیگ برتر فوتبال ایران ، کلاس فوتبالش را نشان داد. اما اینکه در کیفیتش تداوم داشته باشد، آینده نشان خواهد داد. اگر فولاد نماینده فوتبال ایران در آسیاست باید مدیران و مربیان این تیم بدانند که کماکان آنها مشکل مهاجم نوک دارند. نه مجیدعلیاری در نیم فصل اول و نه سعید واسعی در نیم فصل دوم، مهاجم نوک تخصصی نیستند. رفتن شیمبا که هنوز معلوم نیست چرا از فولاد جدا شد، هم به ضرر آنها تمام شد هم به ضرر شیمبا. آنها برای هم ساخته شده بودند اما ظاهرا پول بیشتری که شیمبا می خواست، مسیر فولاد و شیمبا را عوض کرد.

هشت: یحیی گل محمدی فوتبال فولاد را به لجن تشبیه کرد و اعلام کرد کادرفنی فولاد از هر حربه ای ولو فوتبال کثیف برای بردن استفاده می کند. از آن طرف هاشمی نسب هم در کنفرانس حسابی از خجالت تیم اسبقش پرسپولیس درآمد و نکونام هم با یک استوری جنجالی به حواشی این بازی دامن زد. نتیجه؟ لیگ ایران کاملا به اصل خویش که اولویت جنجال و اعتراض به مسایل فنی باشد برگشته است. خسته نباشید بچه ها!

نه: فصل گذشته پرسپولیس زمانی لیگ را از دست داد که گل محمدی در بازی برگشت مقابل استقلال آرامش خود را باخت و وارد مسایل حاشیه ای شد. کلا یحیی موقعی که عصبانی می شود بد عصبانی می شود و این بزرگترین آفت برای او و تیمش است که اصلا نیازی به انجام آن ندارد. پرسپولیس دو امتیاز از سپاهان و پنج امتیاز از گل گهر و استقلال جلوست اما در دور برگشت باید با هر سه این تیم ها بازی کند. پرسپولیس در دور رفت به جز گل گهر که شکستش داده، مقابل سپاهان و استقلال و فولاد مساوی کرده و به تراکتور هم باخته است. در دور برگشت هم که فعلا به فولاد باخته و بازی مقابل سپاهان و تراکتور و استقلال و گل گهر در دور برگشت را پیش رو دارد که می تواند به حساسیت های لیگ برتر بیفزاید. ضمن اینکه پرسپولیس در یک فینال تمام عیار، در اصفهان باید میهمان سپاهان در جام حذفی آن هم در مرحله یک هشتم نهایی باشد.

ده: برای نکونام مهم بود که پرسپولیس را شکست دهد. او هیچ وقت و با هیچ تیمی نتوانسته بود در لیگ برتر پرسپولیس را شکست دهد. به همین دلیل نتیجه برایش آنقدر مهم بود که کارت قرمز را به جان خرید. البته نکونام در سوپرجام باشگاههای کشور پرسپولیس را شکست داده بود اما در لیگ موفق به شکست پرسپولیس نشده بود. در هر حال همانطور که گفتیم باخت پرسپولیس ، هیجان صدرجدول را بالا برد. همانطور که گفتیم حالا سپاهان در فاصله دو امتیازی و استقلال و گل گهر در فاصله پنج امتیازی این تیم قرار دارد. به اینها احیای تراکتور را هم اضافه کنید . بازگشت تماشاگران به سکوها، جذابیت لیگ را سیزده هفته پایانی لیگ رقم خواهد زد. انگار لیگ تازه شروع شده است.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی