اخبار ورزشی خوزستان

ده نکته از فولاد خوزستان – الفیصلی عربستان/ استعفای مجیدی وار نکو، کام فولادی ها را تلخ کرد!

ده نکته از فولاد خوزستان – الفیصلی عربستان/ استعفای مجیدی وار نکو، کام فولادی ها را تلخ کرد!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: تصمیمات عجیب کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنان ادامه دارد. لیگی که فروردین امسال مرحله گروهی اش در غرب آسیا شروع شده بود، یازده ماه بعد مراحل حذفی اش به صورت فشرده در دوحه قطر برگزار می شود تا در عرض یک هفته یک پای دیگر فینالش مشخص شود. اینکه سطح فوتبال باشگاهی در آسیا آنقدر پایین است، یک بخش اصلی آن را به پای برنامه ریزی غلط ای اف سی بگذارید که قرار است از فصل بعد ساختار و تقویم آن اصلاح شود. ببینیم و تعریف کنیم!

دو: ظاهرا قطریها میزبان به دنیا آمده اند و میزبان از دنیا می روند. سفره آنها از سال ۱۹۸۸ تا به امروز برای فوتبال آسیا و جهان همیشه پهن بوده، کشور کوچکی که با اینهمه هزینه هنوز در بین غولهای آسیا جایی ندارد. البته باید قهرمانی دور قبل آنها در جام ملتهای آسیا را به پای اتفاق بگذارید. باور کنید آنها از قدرتهای سنتی فوتبال آسیا از نظر فنی خیلی عقب ترند. حالا کی روش را هم گرفته اند اما اگر کی روش با قطر نتیجه بگیرد، باید گفت شگفتی رخ داده است! سانچز شیره نسل خوب قطر را کشید و حالا کی روش به کویر این نسل رسیده است.

سه: حد فاصل فینال جام جهانی تا مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا باور نکردنی است. البته شاید ما انتظار داشتیم که قطری ها پس از جام جهانی فوتبالی شوند اما نشده اند. انگار در ورزشگاههای قطر خاک مرده پاشیده اند. شور و شوق جام جهانی کجا و سوت و کور بودن ورزشگاهها در لیگ قهرمانان کجا؟ تصور کنید فولاد شرایط میزبانی از الفیصلی را داشت، آنوقت چقدر تماشاگر به فولادآره نا می رفت. حیف و صد حیف!

چهار: قبلا هم نوشته ایم، نوع مربیگری نکونام به درد تورنمنتهای کوتاه مدت و حذفی و تک بازی می خورد.او با همین شیوه بازی توانسته فولاد را در جام حذفی و سوپرجام قهرمان کند و به جمع هشت تیم برتر آسیا برساند. اما چرا در لیگ ناموفق است؟ چون در لیگ حداقل ده تیم از فولاد ضعیف ترند و آنها هم شیوه خود فولاد را مقابل این تیم به کار می گیرند و اینجاست که فولاد به مشکل می خورد. باید دید این شیوه می تواند الهلال عربستان را زمین گیر کند؟ البته سخت است مقابل الهلال ایستادگی کردن!

پنج: باور کردنی نیست تیمی که به این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا رسیده است که در لیگ برتر عربستان حضور ندارد و یک رده پایین تر است. در لیگ قهرمانان آسیا علاوه بر کیفیت فنی خوب شما باید با قرعه مناسب هم روبرو شوید تا به مراحل بالا شانس صعود داشته باشید. فولاد تا اینجا از این لحاظ شانس خوبی داشته است اما در قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی، چندان شانس نیاورد و به الهلال خورد.

شش: نکونام با استفاده از سیستم ۴-۲-۳-۱ مثل همیشه تیمش را به زمین فرستاد. در دیداری که از نظر فنی در سطح نازلی قرار داشت با استفاده از سوتی مدافع حریف و هوشیاری ساسان انصاری فولاد توانست به مرحله بعدی برسد اما با این سطح فوتبال در یک چهارم مقابل هر کدام از سه تیم الشباب عربستان و الدحیل قطر هم ایستادگی سخت است چه برسد به الهلال عربستان!

هفت: یک نکته ای که بازی فولاد را کسل کننده می کند کمبود بازیکنان سرعتی در ترکیب این تیم است. پهلوان، تورس، دژاگه، انصاری و واسعی همگی بازیکنانی خوب و باکیفیت هستند اما نوع فوتبالشان مناسب ضدحمله های برق آسا و سریع نیست. چیزی که وینگرهای استقلال و پرسپولیس دارند در فولاد شبیه کیمیاست.

هشت: شوک اصلی در کنفرانس بعد از بازی رقم خورد، اینکه در یک ماه گذشته در باشگاه فولاد چه گذشته که نکونام را مجبور به استعفا کرده قطعا نیاز به بررسی و شفاف سازی هر دو طرف دارد. اما اگر بخواهیم یک طرفه به ماجرا بپردازیم باید بگوییم نکونام دیگر چه می خواسته که در فولاد برایش انجام نداده اند؟ از صدر تا ذیل این تیم دستپخت نکونام بوده ، در یک سال گذشته بالای بیست بازیکن در این باشگاه به خواست نکونام جابجا شده اند و گفته می شود بالای 700 میلیارد تومان بازیکن خریده اند اما این تیم هنوز از نظر فنی در سطح ایده آلی نیست.

نه: کادر مربیان فولاد شب آرامی را روی نیمکت این تیم مقابل الفیصلی گذراندند. آنها کمتر داد زدند و کمتر شلوغ کردند. دلیل ؟ آنجا آسیاست و کارهایی که در ایران می کنند در آنجا جواب نمی دهد. باید دید در بازی مقابل الهلال نیمکت فولاد باز هم شب آرامی را سپری می کند یا نه!

ده: نکونام را در تمام این سالهایی که سرمربی بوده یک آدم حسابگر و زرنگ شناخته ایم که بلد بوده در لحظات حساس تصمیمات مهمی بگیرد. اما همیشه هم زرنگی در مربیگری جواب نمی دهد گاهی باید دل شیر داشت و ریسک کرد .او سر بزنگاه دست فولاد را در پوست گردو گذاشت. ظریفی گفت استعفایش شبیه به استعفاهای فرهاد مجیدی در استقلال بود که استعفا می داد و ناز می کرد اما در نهایت برمی گشت. آخرین بار که فرهاد مجیدی از استقلال استعفا کرد، پس از پیروزی استقلال مقابل پرسپولیس در دربی حذفی بود. او را با منت کشی برگردانند اما در نهایت استقلال در فینال به تراکتور باخت و جام را از دست داد. امیدوارم پنجشنبه شب اگر نکونام روی نیمکت فولاد نشست، شاهد شگفتی سازی باشیم و فولاد الهلال را ببرد و به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی