اخبار ورزشی خوزستان

۱۰ نکته از استقلال – صنعت نفت در آزادی/ خداحافظی با شانس تکرار قهرمانی

۱۰ نکته از استقلال – صنعت نفت در آزادی/ خداحافظی با شانس تکرار قهرمانی

پایگاه خبری فوتبالی- یک: هفته بیست و هشتم برای استقلال از ظهر پنج شنبه آغاز شد، جایی که آبی ها خود را وارد فضایی کردند که تمرکز آنها را از موضوع اصلی بگیرد. همه مواردی که استقلالی‌ها از سازمان لیگ مطالبه کردند در صورتی اهمیت داشت که استقلال بازی خود مقابل صنعت نفت را می‌برد. 

دو: هر چند حرکت سازمان لیگ کاملا غیر حرفه‌ای بود اما شما به واکنش باشگاه سپاهان که فاصله یک امتیازی با پرسپولیس دارد نگاه کنید. هیچ کدام از مدیران و عوامل اجرایی این تیم لام تا کام صحبت نکردند و اجازه ندادند تیمشان ۲۴ ساعت قبل از بازی با نفت مسجدسلیمان تمرکزشان به هم بخورد. چرا؟ چون اول باید خودشان بازی را ببرند. آنها زیرکانه استقلال را جلو انداختند. سؤال مهم این است که در جلسه شورای تأمین چرا هیچ کس از تیم سپاهان حضور نداشته است؟ شانس سپاهان برای قهرمانی بیشتر بود یا استقلال؟

سه: با همه تفاسیر بالا استقلال در فضایی متشنج وارد دیدار با تیمی شد که در پنج هفته گذشته تیم دیگری شده است. انگیزه ماندن آبادانیها بر انگیزه قهرمانی استقلال چربید و به چیزی که در نهایت می‌خواستند رسیدند. نمایش می‌خواهم زنده بمانم شاگردان ویسی جای اشتباه نداشت.

چهار: سال گذشته در مطلبی نوشتیم که استقلال برای قهرمان شدن در ایران نیاز به توان ۱۲۰ درصدی دارد. اگر پرسپولیس با ۸۰ درصد توانش قهرمان می‌شود یا سپاهان با ۹۰ درصد، در استقلال شما باید مراقب همه چیز باشید و اشتباه نکنید. توضیح این مورد خیلی وسیع و گسترده است و اینجا جایش نیست اما استقلال در همه فصل‌هایی که قهرمان نشده با این مورد روبرو بوده است.

پنج: در فوتبال ایران برای قهرمان شدن باید درون زمین بجنگید و تیم خوبی باشید و بازیهای بیرون زمین هم بلد باشید. تیمی که با کمیته داوران، سازمان لیگ، فدراسیون سرشاخ می‌شود شانس قهرمانی خود را کاهش می‌دهد. خیلی ساده است. با شما لج می‌کنند!

شش: استقلال از نظر فنی افت کرده؟ بله قطعا. آنها تیم یک ماه پیش نیستند. اتفاقات دربی آنها را به هم ریخته، مصدومیت یامگا، افت محبی و سیلوا و از طرفی نبود بازیکن بزرگ در خط میانی و حتی دیگر خطوط استقلال را از فرم مطلوب در حساس‌ترین قسمت فصل خارج کرده است. استقلال برای بازیهای باقیمانده نیاز به یک ریکاوری فنی و ذهنی دارد.

هفت: به نمایش خوب صنعت نفت اشاره کنیم که با یک تعویض به موقع کادرفنی خود را دوباره بازیافتند. ویسی بعد از سالها رکود در عرصه مربیگری بازگشت خوبی به فوتبال داشته و انگیزه خوبی به صنعت نفت داده است. با نگاه به بازیهای باقیمانده، شانس ماندن آنها از مس کرمان بیشتر است. 

هشت: تعویضهای ساپینتو برخلاف اکثر بازیهای فصل در بازی با پرسپولیس و این بازی اصلا جواب نداد. شما به تأثیر ضعیف بازیکنان جانشین دقت کنید به این مورد پی می‌برید. در فوتبال همیشه ایده‌ها قرار نیست جواب بدهند. زواری به زمین آمد که فقط توپ لو بدهد؟ بقیه تعویض ها هم کار خاصی از پیش نبردند.

نه: استقلال همیشه در طول تاریخ مدافعان کناری خوبی داشته است. حسن نظری و اندرانیک اسکندریان در دهه پنجاه، شاهین بیانی و حاجیلو در دهه شصت ، زرینچه و ورمزیار در دهه شصت و هفتاد، نوازی و نیکبخت در دهه هفتاد و هشتاد همگی بازیکنان بزرگ و ملی‌پوش بودند که به جناحین این تیم وزن می‌دادند. اما در تیم فعلی استقلال آیا چنین مهره‌هایی را با کیفیت بازیکنان سابق این تیم می‌بینید؟

ده: با تساوی استقلال اندک شانس قهرمانی این تیم برای تکرار قهرمانی به پایین‌ترین حد ممکن رسید و آنها فقط روی کاغذ شانس دارند ولی با احتمال تکرار قهرمانی، خداحافظی کردند. نکته اینجاست که با این وجود فصل هنوز برای آنها به پایان نرسیده است. استقلال پتانسیل گرفتن جام حذفی را دارد به شرط آنکه ذهن این تیم از اراده‌های بیرونی قویتر باشد. هر چند گرفتن جام حذفی هم به این راحتی‌ها نیست.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی