گردشگری

شگفت انگیزترین جاذبه های بهشت گردشگران در «زانته» یونان

خوزستان خبر – زاکینتوس یا همان زانته در دریای یونان و ۱۶ کیلومتری خط ساحلی غربی پلوپونز قرار گرفته است. در حالیکه ساحل شمال غربی جزیره دارای صخره های شیبداری به سمت سواحل ریگی است، ساحل جنوبی برعکس با ماسه های طلایی خود می درخشد. زمین های پشت ساحل در مرکز جزیره، دشت هایی حاصلخیز برای کشت درختان زیتون و زمین های جنگلی هستند. ترکیب مناظر زیبا و سواحل عالی، زاکینتوس را به مقصدی محبوب در میان گردشگران تبدیل نموده است. با نگاهی به تاریخ این جزیره در می یابیم که بین سال های ۱۴۸۴ تا ۱۷۹۷ این جزیره تحت کنترل ونیزی ها بوده و اثر این موضوع را می توان در معماری، آشپزی و لهجه ی مردمان این جزیره مشاهده نمود. متاسفانه، به دلیل دو زلزله ی ویرانگری که سالهای ۱۵۱۵ و ۱۹۵۳ در این جزیره رخ داد، تعداد اندکی از ساختمان های قدیمی امروز همچنان پابرجا هستند. فرودگاه زاکینتوس نیز در ۶ کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته است.
۱- شهر زاکینتوس یا زانته
در ساحل شرقی جزیره و در امتداد یک خط ساحلی قوسی شکل، شهر زاکینتوس قرار گرفته است. بسیاری از ساختمان های نئوکلاسیک این شهر در زلزله ی سال ۱۹۵۳ نابود شدند؛ اما خیابان ها و میدان های سنگفرش که مملو از نانوایی، کافه، بوتیک و جواهرفروشی هستند، همچنان یکی از برترین لذت های این شهر به حساب می آیند که باید پیاده آنها را اکتشاف نمود. کلیسای اصلی شهر نیز به نام Agios Dionysios منسوب به سال ۱۷۰۸ بوده و در سال ۱۹۵۴ مجدد بازسازی شده است. برای تماشای منظره ی خارق العاده ای از شهر و بندر به دهکده ی بوهالی (واقع شده در ۲٫۵ کیلومتری) و خرابه های قلعه ی ونیزی رفته و در پارکی با درختان کاج مستقر شوید. زلزله این جاذبه را نیز به میزان زیادی تخریب کرده، اما همچنان می توانید دروازه ی اصلی، دیوارهای خارجی و برج و باروها را مشاهده کنید.
۲- موزه ی بیزانس
در میدان اصلی شهر زاکینتوس، موزه ی بیزانس قرار گرفته که آیکون های مذهبی، نقاشی های دیواری و مجسمه های کلیساها و صومعه های منسوب به قرن دوازدهم در آن قرار گرفته اند. در این موزه همچنین ماکتی از شهر منسوب به سال ۱۹۵۰ قرار گرفته که نشان می دهد قبل از زلزله ی سال ۱۹۵۳ شهر به چه شکل بوده است.
۳- عمارت روما
این عمارت که در دهه ی ۱۶۶۰ ساخته شده یکی از معدود ساختمان هایی است که از زلزله ی سال ۱۹۵۳ نجات یافته است. این عمارت متعلق به خانواده ی روما می باشد که در سال ۲۰۰۷ تصمیم به بازسازی و گشایش عمارت به روی عموم گرفتند. در داخل عمارت می توانید از مبلمان، نقاشی ها و کتاب های منسوب به آن دوره ی زمانی بازدید کنید که به شما نشان می دهند اشراف محلی چگونه زندگی می کرده اند.
۴- ساحل کشتی شکسته (ناواجو Navagio)
ساحل ناواجو به احتمال زیاد یکی از زیباترین سواحل یونان است که با ریگ های سفید و پس زمینه ی صخره ای زیبای خود، بارها در عکس های گردشگران بازتاب داشته و در تبلیغات گردشگری ملی یونان از عکس آن استفاده شده است. داستان نامگذاری این ساحل به لاشه ی زنگ زده ی یک کشتی مربوط می شود که در حال حمل سیگار قاچاق در سال ۱۹۸۰ در این محل غرق شد. این ساحل تنها از طریق دریا قابل دسترسی است؛ برای رسیدن به این ساحل می توانید در بندر Agios Nikolaos (واقع در خط ساحلی شمال شرقی و ۳۲ کیلومتری شهر زاکینتوس) یک تاکسی قایقی گرفته یا به عنوان بخشی از برنامه ی تور قایق دور جزیره از آن دیدن کنید. این ساحل در فصل های سفر بسیار شلوغ می شود، اما بعد از ساعت ۳ که مسافران روزانه این مکان را ترک می کنند خلوت تر می شود.
۵- غارهای کری Keri Caves
در خط ساحلی جنوب غربی، ۱۴ کیلومتری شهر زاکینتوس و نزدیک دهکده ی کری، ردیفی از غارهای دراماتیک قرار گرفته اند و مستقیم به آب های شفاف و فیروزه ای دریای این منطقه باز می شوند. شما می توانید برای بازدید از این غارها با گشت های برنامه ریزی شده همراه شده یا خودتان به صورت مستقل قایقی کرایه کنید. همچنین می توانید در این منطقه شنا کرده وارد غارها شوید و در آب های زیبای آن غواصی کنید.
۶- غارهای آبی رنگ Blue Caves
در لبه ی شمالی جزیره، می توانید زیباترین غارهای آبی رنگ را بیابید. در داخل این غار، آبی روشن دریا می تواند رنگ آسمان را روی دیوارهای غار منعکس کرده و رنگ های لاجوردی جادویی ایجاد نماید. شما می توانید از این غارها در داخل قایق هایی با کف شیشه ای که محل حرکت آنها از Agios Nikolaos است یا به عنوان بخشی از تور دور جزیره بازدید کنید
۷- پارک ملی دریایی زاکینتوس در خلیج لاگاناس
در خط ساحلی جنوب شرقی (۸ کیلومتری جنوب شهر زاکینتوس)، خلیج گسترده ی لاگاناس قرار گرفته که دارای چندین امتداد زیبا از سواحل ماسه ای است. از دهه ی ۱۹۸۰ این مکان تفرجگاه برتر جزیره بوده که اقامتگاه های اقتصادی آن بازدیدکنندگان جوان را که در جست و جوی دریا، خورشید و تفریح بودند، به خود جذب می کرده است. هرچند، محلی ها امروز خیلی زیاد تمایل دارند که اکوتوریسم منطقه را گسترش دهند چرا که این جا مکان تخم ریزی لاک پشت های دریایی است؛ گونه ای در خطر انقراض که تابستان ها تخم های خود را در ماسه ها قرار می دهد. تخمین زده شده که حدود ۱۳۰۰ لاک پشت دریایی در این منطقه ساکن باشند. در سال ۱۹۹۹، پارک ملی دریایی زاکینتوس تاسیس شد تا از حیات وحش خلیج لاگاناس حمایت کرده و در فصل های خاصی دسترسی به مناطق مشخصی را محدود کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید از مرکز نمایشگاهی دافنی در انتهای شرقی خلیج لاگاناس دیدن کنید.
۸- پارک سنگی آسکاس Askos Stone Park
این مکان یکی از جاذبه هایی است که مخصوصا دوستداران حیوانات نباید بازدید از آن را از دست بدهند. این پارک در شمال جزیره و در نزدیکی دهکده ی Volimes (30 کیلومتری شهر زاکینتوس) قرار گرفته است. از جمله حیوانات این پارک می توان به آهو، راکون، طاووس، لاک پشت، اسب، قاطر، بز و مرغ اشاره کرد که بازدید از آنها مخصوصا برای کودکان می تواند بسیار جالب باشد. با تهیه ی بلیط ورودی، شما یک نقشه و بطری آب دریافت می کنید؛ پس از ورود به پارک، مسئولان پارک در محل های مختلف حضور دارند که می توانند راجع به حیوانات مختلف و نحوه ی غذا دادن به آنها برای شما توضیح دهند.

منبع : لست سکند

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها