گردشگری

افسانه فواره تروی در رم

خوزستان خبر – هیچ سفری به رم بدون بازدید از فواره تروی یا Fontana di Trevi تکمیل نمی شود. این فواره مشهور در منطقه Quirinale شهر رم واقع شده است. تروی یکی از زیباترین و حیرت انگیزترین فواره های جهان است. در میان ۱۳۵۲ فواره ای که در گذشته در رم وجود داشت ، فواره تروی همیشه از بقیه آنها برتر و محبوب تر بود. به طوری که امروزه نه تنها این فواره به یکی از پربازدیدترین جاذبه های دیدنی شهر رم تبدیل شده است بلکه در فیلم های متعددی نیز نقش داشته است.

فواره تروی در سال ۱۷۳۲ به دستور پاپ کلمنت دوازدهم ساخته شد ، سازنده اولیه این فواره ، نیکولا سالوی ، در سال ۱۷۵۱ درگذشت در حالیکه ساخت فواره هنوز تکمیل نشده بود. بنابراین ادامه پروژه به دست طراح دیگری به نام جوزفه پانینی افتاد و در نهایت در سال ۱۷۵۲ تکمیل شد. فواره تروی یک فواره بسیار بزرگ است که ارتفاع آن به ۲۶٫۳ مترو عرض آن ۴۹٫۵ متر می رسد. اطراف فواره با مجسمه های مختلفی دکور شده است. این مجسمه ها نیز درکنار هم داستانی را به تصویر می کشند که نام آن را “رام کردن آبها” گذاشته اند.

در مرکز فواره مجسمه ای از نپتون یا پوسیدون ( الهه دریا ) قرار دارد که در حال بالا رفتن از یک ارابه به شکل صدف است. دو اسبی که پایین پای او قرار دارند یکی آرام و دیگری بیقرار است که نشاندهنده ی طبیعت دریاست که گاهی آرام و گاهی خروشان است.

در سمت چپ نپتون ، مجسمه کامیابی و موفقیت قرار دارد که در حال ریختن آب از دورن کوزه است ، سمت راست آن مجسمه دیگری با نام مجسمه سلامتی قرار گرفته است که یک کاسه آب در دست دارد که یک مار در حال نوشیدن آن است. پشت فواره نیز ساختمانی با نام پالازو پولی قرار دارد که طراحی آن برگرفته از این فواره می باشد.

در کنار تمام این زیبایی ها و داستان هایی که این فواره و مجسمه هایش برای گفتن دارند ، یکی از جاذبه های فواره تروی ، سنت و افسانه انداختن سکه درون آب حوضچه است. نحوه انداختن سکه به درون این آب بدین شکل است که شخص باید پشتش را به فواره کند و سکه را از بالای شانه چپش پرتاب کند ، اگر سکه به داخل حوض فواره افتاد یعنی دوباره به شهر رم باز خواهد گشت.

در گذشته رومیان قدیمی پیش از سفر به کنار این فواره می آمدند و سکه ای را درون آب می انداختند ، به این امید که الهه آبها ، به آنها در سفرشان کمک کرده و آنها را سالم به خانه شان ( شهر رم ) باز گرداند. این باور بین مجردها وجود داشت که اگر دو سکه به درون این آب بیندازند عشق حقیقی خود را خواهند یافت .

اما در کنار این افسانه ای که نسل به نسل منتقل شده است ، سکه هایی که درون این حوضچه ریخته می شود شبانه جمع آوری شده و صرف کارهای خیریه می شود. جالب است که بدانید دزدیدن سکه از درون این حوضچه جرم محسوب می شود و این کار غیرقانونی است و جریمه هایی را در پی خواهد داشت.

منبع : لست سکند

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها