گردشگری

راهنمای مسافرتی سفر به کرمان

خوزستان خبر – جاذبه های تاریخی کرمان این استان کویری را تبدیل به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران کرده است. اگر شما هم از آن هزاران گردشگری هستید که سالانه به این استان سفر می کنید قبل از اینکه بار سفر ببندید راهنمای سفر زیر را بخوانید تا با این استان بیشتر آشنا شوید، ما را همراهی کنید.
کرمان یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان کرمان است. این شهر بزرگ ترین شهر ناحیه جنوب شرق ایران است و استان های یزد، خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان، هرمزگان و فارس در اطرافش هستند.

آب و هوای کرمان
وسعت و پستی ها و بلندی های کرمان باعث شده که آب و هوای متنوعی داشته باشد. در بخش شمال، شمال غربی و مرکزی این استان آب و هوایی خشک و معتدل و در جنوب شرقی آن آب و هوایی گرم و مرطوب را شاهد هستید. بیشتر نقاط شهر کرمان در احاطه کوهستان هاست و این باعث شده که این شهر سومین مرکز استان مرتفع ایران باشد. ارتفاع زیاد این شهر آب و هوایش را از شهرهای کویری دیگری مثل یزد، اصفهان، قم و … خنک تر کرده است.

جاذبه های کرمان
شاید برایتان جالب باشد که بدانید استان کرمان حدود ۷ هزار جاذبه تاریخی را در دل خود جای داده است، پس اگر عاشق آثار تاریخی هستید این شهر با بناهای تاریخی فراوانش محلی عالی برای سفر شماست. تعدادی از بناهای تاریخی استان کرمان را معرفی می کنیم:

مجموعه گنجعلی‌خان
این مجموعه که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد از چند بنای تاریخی تشکیل شده که قدمت آن ها به زمان صفویه برمی گردد. در اطراف میدان مستطیلی گنجعلی خان جاذبه های تاریخی زیادی را می بینید که همه جزو مجموعه گنجعلی خان هستند. بازار گنجعلی خان شمایلی جذاب همچون دیگر بازارهای سنتی ایران دارد و حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید پیشنهاد می کنیم در آن گشتی بزنید. حمام گنجعلی خان با معماری زیبایش تبدیل به موزه مردم شناسی شده و بازدید از آن بسیار لذتبخش است. ضرابخانه گنجعلی خان هم امروز تبدیل به موزه سکه شده و می توانید در آن مجموعه ای از سکه های قدیمی را ببینید.

حمام وکیل
حمام وکیل کرمان در سال ۱۲۸۰ ساخته شده و در معماریش از آثار زندیه و قاجاریه الهام گرفته شده است. این حمام امروز به چایخانه سنتی تبدیل شده و در آن می توانید انواع نوشیدنی های کرمانی را امتحان کنید.

گنبد جبلیه
این گنبد سنگی که تنها بنای سنگی کرمان است در دوران ساسانی ساخته شده و برای بازدید از آن باید به شرق کرمان در نزدیکی پارک پردیسان بروید. در داخل این بنا، موزه سنگ قرار دارد که بازدید از آن بسیار جالب توجه است.

ارگ بم
درست است که بیشتر قسمت های این بنای خشتی و باشکوه در زلزله سال ۱۳۸۲ از بین رفت اما در حال بازسازی است و باز هم می توان از آن دیدن کرد. این ارگ بزرگ ترین بنای خشتی جهان است و می توانید در صورت رفتن به بم از آن بازدید کنید.

باغ شازده ماهان
این باغ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و برای بازدید از آن باید به ۲ کیلومتری شهر ماهان بروید. باغ شازده در دوره قاجار ساخته شده و اطلاعات آن به ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده است.

غذاهای کرمان
به هر شهر از سرزمین ایران که بروید غذاهایی متنوع و خوشمزه را می بینید. غذاهای سنتی ایرانی چنان عطر و طعمی دارند که نمی شود بدون چشیدن آن ها شهر را ترک کرد. دو نمونه از غذاهای سنتی کرمان را معرفی می کنیم:

کشک کله جوش
این غذا از غذاهای محلی کرمان است و برای درست کردنش از کشک، روغن، نعناع، سیرداغ و پیاز استفاده می شود و با گردو و نان خورده می شود.

آبگوشت کرمانی
برای تهیه این غذا از برنج، رب، نمک، زردچوبه، لیمو عمانی، پیاز، سیب زمینی، زردآلو خشک، به خشک، لوبیا چیتی، گوشت گوسفند، نخود و ترخون و جعفری خشک استفاده می شود.

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها