گردشگری

جهان نما/ دریاچه «لخ نس» کجاست؟

خوزستان خبر –  آیا دریاچه لخ نس یا لاک نس را می‌شناسید؟ آیا می‌دانستید که شاهدانی ادعا کرده‌اند که در این دریاچه یک هیولا وجود دارد؟ برای آشنایی با دریاچه لخ نس در این مقاله از کجاست با کجارو همراه باشید.
دریاچه لخ نس (Loch Ness) عمیق‌ترین دریاچه اسکاتلند با آبی شیرین است که افسانه‌های زیادی را در خود جای دادهد است. امروزه این دریاچه به یک جاذبه گردشگری محبوب بین مردم دنیا تبدیل شده و منبع درآمد خوبی برای اقتصاد منطقه است.

معرفی
دریاچه لخ نس دریاچه‌ای بزرگ و عمیق با آبی شیرین واقع در اسکاتلند کوهستانی (منطقه تاریخی اسکاتلند) است. طول این دریاچه به ۳۷ کیلومتر می‌رسد و تا جنوب غرب شهر اینورنس کشیده شده است. سطح آب دریاچه ۱۶ متر بالای سطح دریا است. دریاچه لخ نس به خاطر وجود هیولای دریاچه یا نسی (Nessie) شهرت جهانی دارد. این دریاچه از طریق یک رودخانه و کانال به دریاچه اویچ (Oich) می‌ریزد.
لخ نس بعد از دریاچه لوموند دومین دریاچه بزرگ اسکاتلند به شمار می‌رود اما به دلیل عمق زیاد پرحجم‌ترین دریاچه محسوب می‌شود. عمیق‌ترین نقطه آن ۲۳۰ متر است که بعد از دریاچه مورار عمیق‌ترین دریاچه اسکاتلند نامیده می‌شود. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت چنین ادعا شد که در کف دریاچه شکافی کشف شده که عمق آن به ۲۷۱ متر می‌رسد. اما طبق بررسی‌های بعدی معلوم شد که آن شکاف چیزی جز اشتباه دستگاه کاشف زیردریایی نبوده است.
این دریاچه بیش‌ترین حجم آب شیرین در بین دیگر دریاچه های انگلیس و ولز را دارد.

به عقیده برخی افراد دریاچه لخ نس منزلگاه هیولای لخ نس است. این هیولای غول پیکر را نسی نیز می‌نامند. این هیولا نیز مانند هیولاهای دیگر دریاچه‌های اسکاتلند است با این تفاوت که توصیف نسی از دهان افراد مختلف متفاوت است. علایق و عقاید درباره این موجود از همان ابتدای دیده شدن یعنی سال ۱۹۹۳ متفاوت بوده و هستند.
برخی اعتقاد دارند نسی نوعی داناسور است که ۲۰۵ میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرد. از سال ۱۹۳۴ تا کنون افراد زیادی عمر خود را صرف تحقیق و اثبات وجود این موجود بزرگ و نامشخص کرده‌اند اما هیچ مدرکی مبنی بر اثبات نسی در دست نیست.

گونه‌های ماهی در نخ لس
گونه‌های آبزی در این دریاچه عبارتند از مارماهی اروپایی، اردک ماهی، تاس ماهی بالتیکی، آبنوس سه خاره، مکنده ماهی، کپورهای قناتی، آزادماهی اطلس، قزل آلای خال سرخ، و قزل آلای آلپ .جزیره
لخ نس تنها دارای یک جزیره به نام چری آیلند (Cherry Island) بوده که در انتهای جنوب غربی دریاچه قرار گرفته است. در واقع این جزیره یک جزیره مصنوعی در نزدیکی کرنگ (Crannog) است که احتمالا در عصر آهن ساخته شده است.
قبلا جزیره دیگری نیز وجود داشته است که به دلیل بالا آمدن سطح آب طی ساختن کانال کالدونیان از بین رفت.
هر ساله نیم میلیون نفر از سراسر دنیا برای دیدن لخ نس به این منطقه می‌آیند و از این دیدار ۲۵ میلیون پوند نصیب اقتصاد محلی می‌شود.

 

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها