گردشگری

باغ وحش شیراز کجاست ؟ از ادرس تا ساعت کار این مکان

باغ وحش شیراز کجاست ؟ برای اطلاع از این موضوع می توانید تا اینتهای این مطلب همراه ما خوزستان خبر باشید در بخش گردشگری.

 

با شنیدن نام شیراز، اولین جاذبه های گردشگری ای که در ذهن همه‌ی ما خطور می‌کنند مکان هایی نظیر تخت جمشید، آرامگاه حافظ، باغ ارم، بازار وکیل و جاهایی از این دست هستند. اما اگر در میان همسفرانتان چند کودک هم حضور داشته باشند، برای ایجاد خاطره ای به یاد ماندنی برای آنها حتما نیاز به یک انتخاب متفاوت دارید. یک انتخاب خوب می تواند بازدید از باغ وحش شیراز باشد! مقصدی گردشگری که این روزها سری در سرها در آورده و برای دوستداران حیات وحش به مکانی محبوب تبدیل شده است.

باغ وحش شیراز یکی از قدیمی ترین و وسیع ترین باغ وحش های کشور است که نحوه‌ی تاسیس آن نیز داستانی جالب و خواندنی دارد. تاریخچه‌ی شکل گیری باغ وحش شیراز شاید باورتان نشود ولی همه چیز از یک معرکه گیر شروع می‌شود. در بین سال های 1320 تا 1330 سیروس قهرمانی، پهلوانی جوان و جویای نام با برپایی معرکه در شیراز و انجام کارهای خارق العاده مانند خم کردن تیر آهن با گردن و یا کشیدن چند ماشین با دندان، شهرتی چشم گیر پیدا می کند؛ اما شهرت اصلی او به دلیل جسارت و شهامت او در کشتی گرفتن با شیر بود. کشتی گرفتن با فیل توسط مرحوم سیروس قهرمانی این شیر ها، شیر های آموزش دیده نبودند و سیروس بدون آنکه حتی شیر را از قبل دیده باشد وارد قفسش می‌شد و با او کشتی می‌گرفت. آوازه‌ی پهلوانی و جسارت سیروس در سرتاسر ایران پیچید و حتی فراتر هم رفت؛ به همین خاطر برای اجرای معرکه، سفرهایی به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند کویت، بحرین و… کرد. کشورهایی که مردم آن علاقه‌ی خاصی به شیر داشته و دارند.

ماحصل این سفرها مقدمه‌ی برپایی باغ وحش شیراز میشود. اولین حیوانات باغ وحش دو شیر آفریقایی بودند که به عنوان هدیه بابت شجاعت و دلاوری سیروس بعد از اجرای برنامه اش در هند به او اهدا شدند. این شیرها در ابتدا در معرکه ها مورد استفاده قرار میگرفتند اما بعدها در باغ ملی شیراز نگه داری و به صورت موردی در معرکه استفاده می‌شدند. با سفر دیگر پهلوان سیروس قهرمانی به هندوستان، هدایای بسیار بزرگی (دو عدد فیل!) توسط خانم گاندی به او داده شد و جرقه‌ی ساخت یک باغ وحش در ذهن او شکل گرفت. اگرچه باغ وحش به طور رسمی در سال 1327 با چند قلاده شیر و دو راس فیل کار خودش را آغاز کرد، اما رفته رفته حیوانات دیگری نیز مانند چند میمون و یک خرس به این مجموعه اضافه شدند. حیوانات باغ وحش شیراز در این باغ وحش 440 حیوان از 63 گونه مختلف نگه داری می‌شوند که 48 گونه‌ی آن از سرتاسر دنیا به این باغ وحش آورده شده اند و 15 گونه‌ی مابقی هم ایرانی هستند. گونه های موجود در باغ وحش شامل شیر آفریقایی، خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، میمون رزوس، گراز، پلنگ، راکون، کفتار، گوزن زرد و گوزن قرمز اروپایی، گرگ سفید، گرگ زرد اروپایی، تشی، شترمرغ، پرندگان شکاری و خزندگانی مانند تمساح و انواع مارها میباشد.

در حدود 100 قلاده شیر در این باغ وحش متولد شده‌اند که همگی از نسل همان توله شیر آفریقایی هستند که سیروس از هند هدیه گرفته بود. بعضی از این شیرها به سایر باغ وحش های کشور مانند باغ وحش وکیل آباد مشهد فرستاده شده اند و بعضی دیگر نیز همچنان در محل تولد خود زندگی می‌کنند. در میان همه‌ی این شیرها یک شیر نر به نام داریوش وجود داشت که برای چند روز نامش در میان مردم و مطبوعات دهان به دهان می‌چرخید. به گفته‌ی صاحبان باغ وحش، داریوش در سال 1371 در باغ وحش شیراز به دنیا آمد و در شهریور ماه سال 1397 در همان باغ وحش تسلیم چنگال مرگ شد. بر طبق گفته‌ی فوق میتوان داریوش را پیرترین شیر دنیا تا به امروز نامید و در زمان مرگش، مسؤلین باغ وحش آمادگی خود را برای انجام هر گونه آزمایش جهت صحت ادعای فوق اعلام کردند. داریوش در جوانی در کنار پهلوان سیروس قهرمانی به اجرای سیرک مشغول بود اما در اواخر عمر در باغ وحش شیراز روزگار را سپری کرد تا دوران بازنشستگی را در قفس شیرهای باغ وحش و به دور از سیرک بگذراند.

در حاشیه! نکته ی جالب توجه اینکه مزار پایه گذار سنگ بنای باغ وحش شیراز، مرحوم قهرمانی، بنابر وصیت خودش در باغ وحش قرار دارد. پس از فوت وی در سال 1394، محمد علی قهرمانی فرزند آن مرحوم که مانند پدرش به کار با حیوانات در سیرک مشغول بود پس از اعلام ممنوعیت به کار گیری حیوانات در سیرک، به صورت داوطلبانه از کار در سیرک کناره گیری کرد و به همراه برادرش حسین، اداره‌‌‌ی باغ وحش را بر عهده گرفت. بیشتر بخوانید: معرفی تمام شهربازی های شیراز تغییر و تحول در باغ وحش شیراز طی سال های اخیر باغ وحش شیراز تغییر و تحول های مثبت زیادی را تجربه کرده است که امری ضروری برای باغ وحشی با این وسعت و تنوع جانوری است. طراحی جدید محوطه نگهداری حیوانات نه تنها کیفیت زندگی آنها را تا حد قابل قبولی ارتقا بخشیده بلکه تماشای حیوانات و بازدید از باغ وحش را نیز برای بازدیدکنندگان آن لذت بخش و تبدیل به خاطره ای به یاد ماندنی کرده است. این تغییرات نتیجه‌ی تلاش و همت فرزندان مرحوم قهرمانی است که در ادامه قصد دارند بخش های آکواریوم دریایی، باغ پرندگان و پیست سوارکاری را به این باغ وحش اضافه کنند. تشو در باغ وحش شیراز ساعات کار باغ وحش شیراز برای بازدید از باغ وحش شما میتوانید

 

 باغ وحش شیراز ساعت بازدید

  • همه روزه حتی روز های تعطیل از ساعت 8:30  الی 17 به این مکان مراجعه کنید.

 

باغ وحش شیراز کجاست ؟

  • این باغ وحش در 18 کیلومتری جاده شیراز-مرودشت، روبروی پالایشگاه شیراز قرار دارد.

 

تصاویر باغ وحش شیراز

 

باغ وحش شیراز کجاست

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها