خوزستان توریسم

اسب اصیل عرب خوزستان

اسب اصیل عرب خوزستان

اسب عربی (به عربی: الحصان العربي) که بعضی اوقات در ایران به آن اسب اصیل می‌گویند یکی از نژادهای اسب سبک در جهان و متعلق به منطقه خاورمیانه می‌باشد. شناسایی این نژاد به دلیل شکل سر متمایز و دم بلند آن آسان می‌باشد.

این اسب یکی از قدیمی‌ترین نژادها در جهان محسوب شده به طوری که کشف‌های باستان‌شناسی اصول این نژاد را به ۴۵۰۰ سال قبل برمی‌گرداند. اسب‌های عربی در منطقه خاورمیانه به وجود آمده و از آن جا از طریق بازرگانی یا جنگ‌ها به تمام جهان انتشار یافته‌اند؛ همچنین از این نژاد برای بهبود بخشیدن ویژگی‌های دیگر نژادها از قبیل قدرت تحمل بالا، فرمان پذیری و سرعت استفاده می‌شود.
نژاداسب عربی در طول تاریخ به دست مردم عرب کوچ نشین پرورش و تکامل یافت تا آن جا که به‌طور معمول این اسب با صاحب خویش در یک چادر می‌زیسته. این ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با انسان تا به امروز در این نژاد حفظ شده‌است و آن را به مورد اعتمادترین نژاد اسب برای استفاده در جنگ‌ها مبدل کرده بود، این شیوه پرورش اسب عربی هم‌اکنون توسط مربیان اروپایی نیز دنبال می‌شود به طوری که مربی اسب با آن مانند یک دوست رفتار می‌کند.

انضباط و فرمانبرداری این اسب سبب می‌شود که به صورت یکی از قویترین نژادها در مسابقات اسب دوانی درآید و این نژاد یک از ده نژاد محبوب در بسیاری از مناطق جهان شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیای کبیر، استرالیا، اروپا، آمریکای جنوبی و همچنین سرزمین اصلی آن خاورمیانه است اهمیت این نژاد در جهان تا به آن حد پیش رفته که سازمانی بین‌المللی مخصوص آن با عنوان سازمان جهانی اسب عرب برای حفظ این نژاد زیبا تشکیل شده‌است که ایران نیز از اعضای آن می‌باشد.

خوزستان قطب پرورش  اسب اصیل عرب خوزستان

خوزستان قطب پرورش اسب اصيل عرب

خوزستان قطب پرورش اسب اصيل عرب اسب اصيل عرب کهن ترين گونه اسب و تنها نژاد کاملا quotation mark خالص و اصيل اسب است که نقشي اساسي در تاريخ انسان و اسب بازي کرده است.
اسب عرب در مراتع غني در امتداد بين النهرين که اکنون شامل کشورهاي عراق، سوريه، قسمتهايي از ايران و شبه جزيره عربستان است رشد و تکامل يافت.

اين نژاد را مربوط به 4 هزار و 500 سال قبل مي‌دانند که از خاورميانه و نواحي بياباني يا نيمه بياباني اين منطقه ريشه گرفته ‌است.

با تلاش ساسانيان در پرورش و اصلاح اين نژاد، اسبهاي اصيلي به وجودآمدندکه به خاطرچابکي و مقاومتشان مايه حيرت شدند.

از اين نژاد براي اصلاح نژاد و مقاوم کردن اسبها بسيار استفاده و خوزستان قطب اصلي پرورش آن محسوب مي شود به همين دليل چهارمين جشنواره بين المللي ( ايکاهو) و نوزدهمين جشنواره ملي اسب اصيل عرب در26 و 27 بهمن 91 در خوزستان برگزار شد.

7 گونه اسب اصيل عرب در دنيا وجود دارد ، پرشين عرب يا همان اسب عرب خوزستان که از زيبايي بيشتر و خلوص بالاتري برخوردار است.

نژاد اسبهاي اصيل انگليسي از تلفيق اسبهاي عرب با اسبهاي محلي (انگليسي) ريشه مي‌گيرد.

خون اين نژاد امروزه تقريباً در رگ همه نژادهاي سبک وزن جاري است.قد اين اسب بين 145 تا 155 سانتيمتر است.

آنها مي‌توانند هر رنگي داشته باشند ولي ابلق نيستند، رنگ مشکي نيز در آنان بسيار نادر است ؛ موهاي اسب عرب نرم و ابريشم مانند است.

از خصوصيات آن دمش است که بالا نگه داشته شده ( حتي به هنگام حرکت) و نيز سرکوچک و برجسته ، گردن بلند و کماني، کمر کوتاه ، کپل بالا و افقي
و پاهاي ظريف و محکم آن است.

پوست اسب عرب نازک و حساس است، بطوريکه رگهاي آن به ويژه در سر مشخصند پيشاني آن صاف و سوراخهاي بيني بسيار باز است به علاوه اسب عرب بر خلاف ديگر نژادها 17 دنده و 5 مهره کمري دارند ( به جاي 18 دنده و 6مهره کمري ).

استفاده از اسب عرب در رشته‌هاي ورزشي که درآنها مقاومت اهميت ويژه‌اي دارد رايج است.

در مسابقات پرش نيز با وجود قد نسبتاً کوتاهشان از آنان استفاده مي‌شود.

در مسابقات درساژ و کنکورهاي زيبايي نيز اين اسبها به دليل وقار و ظرافت اندام، طرفداران فراواني دارند.در ميان اسبها، نژاد اسب عرب جايگاه خاصي دارد، به گونه اي که از اقصي نقاط جهان سعي در پرورش اين نژاد دارند.

پرورش اسب اصيل عرب در شهرهاي اهواز، دزفول، سوسنگرد، شادگان ، دشت آزادگان و آبادان وجود دارد؛ که بيشتر در شهرهاي اهواز، شوشتر و آبادان پرورش مي يابند.

رئيس کميته زيبايي اسب خوزستان گفت: اين استان 2 هزار راس دارد که يکهزار و700 راس آن ثبت شده و300 راس آن ثبت نشده است.

آقاي محمود منش افزود :کميته زيبايي استان 4سال است افتتاح شده و در اين مدت برگزاري جشنواره بين المللي اسب اصيل عرب را بر عهده داشته است.

او افزود: اين جشنواره 2روزه است که روز اول به اسب اصيل عرب و روز دوم به اسبهاي با خون خارجي اختصاص دارد ؛ امسال 195 اسب خالص عرب در روز اول و روز دوم 80 اسب با خون خارجي که از کشورهاي آلمان، ايتاليا، آمريکا، امارات و مصر شرکت کردند.

مسئول اجرائي مسابقه هم گفت: 5 هزار سال منش اسب اصيل عرب به خوزستان باز مي گردد ،اما فرهنگ پرورش اسب در جامعه هنوز پيدا نشده است.

او افزود: پرورش اسب براي حداقل10 نفر اشتغال زايي مي کند، چرا که يک راس اسب به دامپزشک ، نعل بند و … نياز دارد.

آقاي نجيب مي گويد: براي اجراي مسابقات مجوز داريم ولي نمي توان بزرگتر برگزار کنيم ؛ علتش هم نبود امکاناتي از قبيل قرنطينه و دامپزشکي است.

کياني پرورش دهنده اسب هم مي گويد: مزرعه يک هکتاري با 42 باکس دارم که 5 راس از24 راس آن اسب اصيل عرب است و 2 راس آن مقام قهرماني
اصفهان و قهرماني کرس يزد را کسب کرده اند.

رئيس اداره تربيت بدني شوشتر هم گفت: نخستين اسب اصيل عرب در شوشتر نزد شيخ آل کثير بوده است ، اين اسب به 7 گونه تقسيم بندي شده که سر شاخه آن اسب کوحيل است.

آقاي مريدي افزود: در اين شهرستان بيش از 200 اسب همراه با کره آنها ثبت شده و حدود 100 اسب ديگر هم ثبت نشده است.

او در باره علت آن مي گويد: در موقع ثبت آنها برخي جا مانده اند و برخي ديگر فکر اينکه زمامدار بعدها اسب را براي خود مي برد ، ازثبت اسبشان صرف نظر مي کردند.
زماني معاون گردشگري و ميراث فرهنگي خوزستان گفت: صنعت اسب اصيل عرب ايراني را بايد به عنوان ظرفيت گردشگري استان معرفي کرد ؛ چرا که يک فرصت گردشگري و تنها نژاد اصيل است ؛ بطوريکه جشنواره اسب اصيل عرب ايراني در هفته گردشگري مهرماه 90 در سوسنگرد برگزار شد.

محمودي از علاقمندان اسب اصيل عرب هم مي گويد: هر اسب روزانه 8-9 هزار تومان هزينه دارد واين هزينه در اجراي مسابقات چند برابر مي شود که با
خرج خود اسب دار برگزار مي شود.

حقيقتي از علاقه مندان اسب هم مي گويد: چند هکتار زمين دارم که مي خواهم در اختيار پرورش اسب اصيل عرب قرار دهم اما براي اينکار به شهرداري
رفتم گفتند اسب شير يا گوشت ندارد که ما خدماتي در اختيارتان قرار دهيم.

او افزود: هزينه احداث هر اصطبل 100 تا 150 ميليون تومان است که در اين زمينه با ميراث فرهنگي صحبت کرديم که کمک کند اما جوابي نداد.

عضو کميته زيبايي اسب اصيل کشور هم گفت: خوزستان تاکنون عضو ناظر ايکاهو بوده است که با آمدن آقاي لاتيني رئيس ايکاهو و يکي از داوران اين
سازمان و مشاهده سطح کيفي اين جشنواره ، هم اکنون ايران يکي از اعضاي اين سازمان است.

آقاي حقيت منش افزود: اعضاي ايکاهو از120 کشورند که از مهمترين اين کشورها مي توان به لهستان، ايتاليا، آلمان، امارات، عراق، عربستان و کويت اشاره کرد.

ايکاهو يک سازمان بين المللي و متولي برگزاي مسابقات اسب سواري در جهان است.

او گفت: طبق تقويمي که تهيه شده است هر2 ماه يکبار جشنواره اسب اصيل عرب دريکي از استانهاي کشور برگزار مي شود، براين اساس 28 فروردين 92
در کيش و بعد از آن در يزد ، اصفهان ، تهران و کرمان برگزار خواهد شد.

ایجاد اشتغال با پرورشاسب اصیل عرب خوزستان

پرورش اسب اصیل عرب علاوه بر فراهم کردن سرگرمی برای جوانان، زمینه اشتغال را در خوزستان فراهم می‌کند.خوزستان با داشتن سه هزار راس اسب اصیل عرب، بزرگترین خاستگاه این نژاد است. پرورش این اسب علاوه بر فراهم کردن سرگرمی برای جوانان، زمینه ایجاد اشتغال را فراهم می‌کند.

گفتنی است؛ هر ساله مسابقاتی با عنوان زیبایی اسب اصیل عرب برگزار می‌شود که اسب‌ها برای بردن جام قهرمانی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟