دیدنی های همدان

قدیمی ترین شهر ایران

قدیمی ترین شهر ایران  (The oldest city in Iran)  را امروز در بخش گردشگری خوزستان خبر به شما معرفی می کنیم.قدیمی ترین شهر ایران در دامنه ی کوه الوند قرار گرفته است. شهری سردسیر که مرکز استان همدان نیز می باشد. شهر همدان یکی از کهن ترین شهرهای جهان است. حدودا 12 سال پیش بود که همدان لقب پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به خود گرفت .

قدیمی ترین شهر ایران در دامنه ی کوه الوند قرار گرفته است. شهری سردسیر که مرکز استان همدان نیز می باشد. شهر همدان یکی از کهن ترین شهرهای جهان است. حدودا 12 سال پیش بود که همدان لقب پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به خود گرفت.  همدان پایتخت سلسله هایی مثل مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان بوده است. آثار باستانی که در محوطه ی هگمتانه یافت شده و وجود مراکز تاریخی و دیدنی دیگر باعث شده همدان به عنوان پنجمین مقصد گردشگری ایران شناخته شود. از دیگر جاذبه های گردشگری همدان می توان به غار علیصدر که تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است و مجسمه ی شیر سنگی که احتمالا متعلق به دوران ماد هاست اشاره کرد.

 

نخستین پایتخت ایران هگمتانه از معدود شهر های باستانی در دنیاست که هنوز هم پابرجا مانده و میزبان گردشگران و علاقه مندان به تاریخ کهن ایران است.بر دل صخره های کوه الوند نشانه هایی از سنگ نوشته هایی به زبان های باستانی به چشم میخورد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره خواهد کرد.مقبره ی بابا طاهر و آرامگاه بوعلی سینا نیز که از مفاخر و مشاهیر ایرانی هستند در شهر همدان قرار دارد. شهر همدان یکی از کلان شهرهای ایران می باشد که از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به شمار میآید .

زبان اکثریت مردم استان همدان فارسی است اما بعلت همجواری با استان های لرستان، کردستان و زنجان دارای گویشورانی از زبان های لری، کردی و ترکی نیز می باشد . در استان همدان زبانها و گویشهای گوناگونی رایج است که فارسی، ترکی، لری و لکی و کردی از مهمترین آنها بهشمار میروند

همدان که قدیمی ترین شهر ایران است از دیرباز خواستگاه اقوام از فرهنگ های گوناگون بوده است. این اقوام طی سال ها با تفاهم و همزیستی در کنار هم زندگی کرده اند. فرهنگ و ميراث معنوي همدان از غني ترين ادبيات و فولكلور ، بازيهاي بومي ، هنرهاي سنتي ، خوراك ، طب سنتي ، آيين هاي بومي ، پيشه هاي سنتي و غيره برخوردار است. و همچنین به هنرهاي سنتي استان مانند سفال ، منبت ، سراجي ، مروار بافي ، موتابي و بسیاری دیگر از رشته های صنایع دستی و هنری اشاره نمود. از دیگر ظرفیت های فرهنگی استان همدان آيين هاي مذهبی و سنتی مثل:مراسم ماه محرم ، فال سوزن ، فن پخت انواع شيريني هاي سنتي ، ترانه هاي كار ، بازيهاي سنتي ، مراسم آييني نوروز ، ازدواج ،پوشاك ، موسيقي ، لالايي ها ، ادبيات و غيره است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها