پاساژ کارون اهواز
آدرس:استان خوزستان، اهواز، سلمان فارسی(نادری)، بین موسوی و علم الهدی
پاساژ کارون (محله نادری، اهواز)
بازار و مرکز خرید استان خوزستان اهواز
پاساژ کارون اهواز روی نقشه
ویژگی های یک مجتمع تجاری موفق از نظر خوزستان خبر
مجتمع های تجاری امروز به عنوان یگانه از پر رفت و آمدترین محیط های عمومی به احصاییه می رود . هر روز صدها و هزاران تن برای خرید و تفریح و لذت به همتافت های تجاری می روند .
اما همه مجتمع های بازرگانی در جذب مخاطب و مشتری کامیاب نیستند .
در این مقاله نقش عوامل مختلف در شکل گیری یک مجتمع تجاری موفق ارائه شده است .
عوامل متعددی در کامیابی یک مجتمع چند منظوره شرکت دارند :
- موقعیت
- قابلیت دسترسی بالا
- مساحت زیربنا
- پارکینگ
- طراحی درونی و غیره
اما ترکیبی از فعالیت های ایده ال ، یکی از مهمترین عوامل در کامیابی آن به شمار میرود. این عامل کلیدی به دلایل انبوه از اهمیت برخوردار است و اهمیت آن برای توسعهدهندگان مجتمع، خریداران واحدها، خردهفروشان و نیز مشتریان به یک اندازه است. به این ترتیب در برنامهریزی و مدیریت یک مجتمع بازرگانی دو مسئلهی اصلی هستی خواهد داشت:
منظور از ترکیبی از فعالیت های ایده ال، همهی انواع مختلف خردهفروشان و فراهمکنندگان خدماتی است که در مجتمع تجاری حضور دارند و با یکدیگر کار میکنند تا نه تنها به عنوان کسب و کارهایی مستقل موفقیتآمیز عمل کنند، بلکه روی هم رفته کارآیی و موفقیت مجتمع تجاری را نیز به عنوان یک کلیت واحد ارتقا بخشند.
یک ترکیب مناسب از فعالیت ها و فروشگاه های مناسب میتواند موارد زیر را برای مجتمع فراهم کند:
- تنوع متعادلی از فروشگاهها در مرکز خرید که طیف گستردهای از محصولات و خدمات را ارائه میدهد
- ارائهی تصویری اخص از مجتمع
- حداکثر پتانسیل فروش در حوزهی نفوذ
- ایجاد همافزایی و سینرژی در بین فروشگاهها
- ارائهی چیدمانی بخردانه از فروشگاهها
- فراهم آوردن پیرامون خرید مطلوب و دلچسب
- ارائهی تنوع کافی برای ایجاد حداکثر جذابیت برای جمعیت حوزهی نفوذ
- حداکثر نرخ بازگشت سرمایه
دامنه و عمق گونه ها و خدماتی که در یک مجتمع تجاری ارائه می¬شوند باید پاسخی به انتظارات مصرف¬کننده در مورد تنوع برگزیدن باشد. در اکثر موارد، تنوع قابل توجه کالا و خدمات، برای بدست آوردن شهرت در میان مصرف¬کنندگان و اعتبار در این زمینه ضروری به نظر می¬رسد ولی خطراتی نیز در ارتباط با تصمیم¬گیری در باره کالاپردازی و خدمات قابل ارائه، هستی دارد. زیرا اگر حتی گونه ها و خدمات متنوعی ارائه شوند که نیازهای مصرف¬کنندگان را برآورده نسازد، باز هم یک انتخاب نامناسب می¬تواند منجر به بیزاری خریدارانی شود که از یافتن چیزی که بیچارگی دارند، عاجز هستند. در ضمن منجر به عدم اطمینان مشتریانی شود که احساس می¬کنند از بازار و خصوصیات آن درک درستی ندارند
استفاده از استراتژی تمرکز و خوشهبندی به عنوان راهکاری برای کاهش هزینههای جستجو و مقایسهای که مشتریان در هنگام تهیهی گونه ها و خدمات متحمل میشوند، رهنمود میشود هدف از خوشهبندی پیمان دادن فعالیتهای سازگار و همگن در فاصلهای منطقهای از یکدیگر است. بدینترتیب ضمن در عقیده گرفتن تمرکز به عنوان راهبرد غالب که منجر به تفریق هزینههای جستجو (کاهش انرژی صرف شده برای یافتن کالای موردنظر) میشود، هستی تنوع در وسط خوشهها نیز دلخواه پیمان میگیرد لغایت بدین ترتیب عملکرد فعالیتهای سازگار به انگیزه همجواری با یکدیگر پیشروی کردن پیدا کند و قدرت جذب آنها را افزایش دهد.