اخبار خوزستان

شرکت دانشگاه دریایی خرمشهر در طرح سازمان جهانی دریانوردی

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به طرح‌های بین‌المللی این دانشگاه، از شرکت در طرح مطالعه آب توازن کشتی‌ها برای سازمان جهانی دریانوردی خبر داد.  
دکتر امیر اشتری‌لرکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانشگاه خرمشهر در گذشته شاخه جنوبی دانشگاه شهید چمران بوده است. این دانشگاه در سال ۵۵ در ساحل اروند افتتاح شد و بعدها به خاطر جنگ تحمیلی جزو اولین نقاطی بود که مورد اصابت نیروی دشمن بعثی قرار گرفت و کاملا تخریب شد.
وی افزود: این دانشگاه در سال ۷۲ مجددا در اهواز به عنوان یک دانشگاه جنگ‌زده کار خود را آغاز کرد و در سال ۷۸ به خرمشهر بازگشت. در نهایت در سال ۸۱ به عنوان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر مستقل شد.
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: دانشگاه خرمشهر از نظر قدمت در رشته‌های دریایی و تربیت متخصص، دانشگاهی منحصر به فرد در منطقه و کشور است و ما خود را دانشگاه مادر در حوزه دریا می‌بینیم؛ می‌توان گفت تقریبا تمام اعضای هیات علمی دانشکده‌های دریایی کشور، فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر هستند.
وی افزود: منطقه خرمشهر از نظر آبزی‌پروری و پرورش میگو و ماهی موقعیتی استثنایی دارد اما به خاطر مسائل جنگ دچار عقب‌ماندگی شد و به جرات می‌توان گفت که این عقب‌ماندگی جبران نشد و جای کار زیادی وجود دارد. هر جای کشور را با فاصله چند ساله مقایسه می‌کنیم آثار پیشرفت و تغییر دیده می‌شود اما در آبادان و خرمشهر این گونه نیست. با توجه به استعداد منطقه آبادان و خرمشهر، حداقل دین این است که کمبود جبران شود.
اشتری‌لرکی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: با توجه به امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی منحصر به فرد در کشور، در برنامه‌های مختلف دریایی شرکت داریم. اعضای هیات علمی در پروژه‌های مختلفی از جمله پروژه‌های سازمان‌های دریایی، کشتیرانی، شیلات، آب و برق و سازمان انرژی اتمی شرکت داشته‌اند. همچنین در اقتصاد دریا، فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست و محیط زیست دریا مشاوره‌های مختلفی ارائه می‌دهیم.
وی با اشاره به طرح‌های بین‌المللی این دانشگاه نیز عنوان کرد: طرح‌های بین‌المللی از جمله شرکت در طرح مطالعه آب توازن کشتی‌ها را برای سازمان جهانی دریانوردی داشتیم که با کمک محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه انجام شد.
انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا | صفحه اصلی | ISNA News Agency – استان ها > خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید